Sunday, March 16, 2008

Life is A fairytale by nurulaini zainuddin


Hai.. best kan tajuk tu.rasa cam dalam alam fantasi jer kan.. cubit je tangan..ouch!! sakit!!!!! dalam alam nyata rupanya.. tapi itu la yg paling kita suka buat.. dreaming..it’s true rite!!.. dream,dream, nothing can changes in our life.. we always dreams that one day we can be sumone else.. married with prince and princess charming and so on… ha ha ha.. its funny!! but it is one process in our life.. everybody will face it.. we cant stop the day dreaming.. But we can control it. and sometime we perhaps to make it reality. If we want to relate to preschool component.. its can integrate to all of component that build up our child critical thinking, our fine and gross motor and others... so what’s up guys.. Why we want to stop if our child does the same things? It’s normal.. Ask yourself either u can stop your dreaming or not.. if yes. U can stop others..
Imam kita, Al Ghazali penah memberitahu kanak-kanak adalah Mumaiyiz iaitu suci, bersih,mempunyai hati dan jiwa yang kosong. Baginya kanak-kanak mudah dibentuk mengikut apa sahaja acuan yang diingini oleh ibubapa mahupun pendidik.
Setiap kanak-kanak mempunyai imaginasi yang tinggi dalam sesuatu perkara. Kanak-kanak sangat kreatif dalam melakukan sesuatu perkara untuk memenuhi citarasa mereka. Sebagai contoh apabila mereka melakar atau membina sesuatu permainan seperti melukis kereta, orang atau apa sahaja, ia datangnya daripada imaginasi mereka sendiri. Oleh sebab itu, hasil yang diperoleh adalah lukisan yang pelik yang tidak terjangkau akal orang dewasa.
Menurut Anne Kite dalam (Research Education No.68 Summer 2001), terdapat satu program yang dibina untuk membantu kanak-kanak pada masa ini untuk menjadi kanak-kanak yang lebih efektif dalam pemikiran dan pembelajaran. Menurut beliau lagi, program ini adalah program lanjutan kajian Sastera dimana responden nya terdiri daripada kanak-kanak tadika. Kajian ini semuanya berkaitan dengan daya imaginasi kanak-kanak yang dapat meningkatkan pemikiran yang afektif dalam pengajaran dan pembelajaran.
Sayangnya, di Malaysia, orang dewasa menganggap imaginasi kanak-kanak adalah satu perbuatan yang sia-sia. Orang dewasa selalu memperlekehkan kebolehan dan cuba menyekat imaginasi kanak-kanak dengan meminta kanak-kanak berfikiran seperti orang dewasa. Hakikatnya, perkara yang sama telah dilalui oleh semua manusia. Selain menyekat imaginasi kanak-kanak dalam lukisan, orang dewasa juga menyekat pergerakan kanak-kanak.
Kanak-kanak suka melakukan sesuatu pergerakan yang pada fikiran ibu bapa mahupun orang dewasa lain merbahaya ataupun pergeakan yang tidak diminta. Perkara ini terjadi kerana mereka selalu berimaginasi untuk menjadi terbaik dan suka membuat sesuatu perkara yang berlainan dengan apa yang telah di lakukan oleh rakan mereka. Sebagai contoh jika guru meminta kanak-kanak memilih untuk menjadi hero, mereka akan melakonkan watak apa yang yang terlintas di fikiran mereka Mereka cuba melakonkan watak seperti hero kesukaan mereka. Oleh sebab itu, pergerakan kanak-kanak tidak dapat dijangkakan. Oleh sebab itu, kanak-kanak ini dianggap buas ataupun haiperaktif. Lebih menyedihkan, setiap pergerakan kanak-kanak ini sentiasa dipantau atau dikenakan hukuman jika tidak duduk diam.
Menurut national network for child care, pergerakan kreatif ini sebenarnya berkait rapat dengan komponen fizikal. Hal ini kerana, setiap pergerakan akan membina kekuatan dan merangsang tumbesaran kanak-kanak. Sebagai contoh, bergerak seperti Superman dan Star Wars, memerlukan pergerakan seperti berlari, melompat, memanjat dan sebagainya. Walaupun kanak-kanak hanya bermain dengan jarum dan benang juga membina motor kasar dan halus pada kanak-kanak.
Oleh itu kita sebagai orang dewasa, kita harus membantu kanak-kanak dalam mengetegahkan bakat mereka. Melalui cara mereka melukis, menari, melompat dan berbagai-bagai lagi kita dapat mengesan bakat yang dianugerahkan kepada mereka. Kita tidak boleh menghalang imaginasi kanak-kanak tetapi kita boleh mengawal imaginasi kanak-kanak agar mereka tidak keterlaluan. Jika kena caranya, kita akan melahirkan generasi yang maju dan lebih berwawasan di masa hadapan. Ingatlah!! Kanak-kanak sangat memerlukan tunjuk ajar daripada orang dewasa untuk mengembangkan bakat melalui imaginasi mereka. Sekiranya kita ingin melahirkan generasi yang berwawasan, maka "Be the Change you want to see in the world".

1 comment:

adilah said...

Assalamualaikum, post yang sangat menarik